"K největším veřejným stavbám, v nichž se bruselský styl uplatnil, patří železniční nádraží. V roce 1963 navrhl architekt Josef Danda (1906-1999) výpravnu nádraží Ostrava-Vítkovice."
"Realizace se počítá k nejlepším příkladům bruselského stylu v české architektuře."
"Danda společně s výtvarníky vytvořil jednotné dílo, spojující prvky „bruselu“ – keramické obklady, skleněné mozaiky, vlnitý plech, skleněné fasády, umělé hmoty do souzvuku ojedinělého výrazu, odlehčené hmoty z ocelové konstrukce s pilovitým motivem podpor v hlavním průčelí, uvnitř s velkou halou, s nápaditým uplatněním abstraktních reliéfů vypalovaných do drátoskla od Benjamina Hejlka a Františka Buranta, skleněné věže s hodinami od Vladimíra Kopeckého či tvarově a materiálově pozoruhodných podhledů a dlažeb."
Celý citovaný text Martina Strakoše o bruselském stylu v Ostravě najdete ZDE. Publikaci Karla Hájka o významném architektu nejen nádražních budov Josefu Dandovi najdete třeba na Earch.cz. Další fotografie nádraží Ostrava-Vítkovice najdete na OstravaBlog.cz.
Fotografie laskavě poskytl pan Eda Křiklava. Vřelé díky!
pátek 27. února 2009
čtvrtek 26. února 2009
Teissig, Fára, Sekal, Šváb...
Mirko Pašek: Sto dvacet krásek, Mladá fronta Paraha 1967, obálku a vazbu navrhl Karel Teissig.
László Németh: Vozy v září, Odeon Praha 1967, obálku a vazbu navrhl Jaroslav Šváb.
Sinclair Lewis: Elmer Gantry, SNKLU Praha 1963, obálku a vazbu navrhl Zbyněk Sekal.
Edwin O´Connor: Poslední hurá, SNKLU Praha 1959, obálku a vazbu navrhl Libor Fára.
László Németh: Vozy v září, Odeon Praha 1967, obálku a vazbu navrhl Jaroslav Šváb.
Sinclair Lewis: Elmer Gantry, SNKLU Praha 1963, obálku a vazbu navrhl Zbyněk Sekal.
Edwin O´Connor: Poslední hurá, SNKLU Praha 1959, obálku a vazbu navrhl Libor Fára.
středa 25. února 2009
pondělí 23. února 2009
pátek 20. února 2009
Tluče bubeníček, tluče na buben
Černoch (Murzyn), bílý porcelán, stříkaný a škrábaný dekor, porcelánka Ćmielów, návrh Hanna Orthwein 1957, výška 15 cm
Hanna Orthweinová (1916 - 1968) vystudovala Akademii výtvarných umění ve Varšavě. V roce 1952 poprvé vystavovala své kreamické objekty. V letech 1956-1966 pracovala v Ústavu průmyslového návrhářství (IWP), kde navrhovala ozdobný a užitný porcelán pro přední polské výrobce.
Hanna Orthweinová (1916 - 1968) vystudovala Akademii výtvarných umění ve Varšavě. V roce 1952 poprvé vystavovala své kreamické objekty. V letech 1956-1966 pracovala v Ústavu průmyslového návrhářství (IWP), kde navrhovala ozdobný a užitný porcelán pro přední polské výrobce.
čtvrtek 19. února 2009
středa 18. února 2009
úterý 17. února 2009
Galantní páry
neděle 15. února 2009
Pětačtyřicítky z Pronitu 2
sobota 14. února 2009
Krasojízda
Zápalkové etikety, SOLO Sušice, 60. léta
Mistrovství světa v kolových sportech v Praze v roce 1965 skončilo prvním triumfem bratří Pospíšilů, kteří pro Československo získali zlatou medaili v kolové. Mistry světa se poté stali celkem dvacetkrát a stali se tak nejúspěšnějšími hráči kolové všech dob.
Mistrovství světa v kolových sportech v Praze v roce 1965 skončilo prvním triumfem bratří Pospíšilů, kteří pro Československo získali zlatou medaili v kolové. Mistry světa se poté stali celkem dvacetkrát a stali se tak nejúspěšnějšími hráči kolové všech dob.
pátek 13. února 2009
Ikebana
Ikebana, keramika, kapky bílé glazury, návrh Wiesława Gołajewska, porcelánka Pruszków, Polsko, 1963-1964
Wiesława Gołajewska (nar. 1928)
Vystudovala uměleckou průmyslovku v Vratislavi, obor keramika. Pro porcelánku v Pruszkowě navrhovala užitný (servis Sonia) a ozdobný porcelán v letech 1963-1967.
Kompletní soubor sestávající z vázy na ikebanu, mísy na trojnožce, žardiniéry a lampy s keramickou nohou byl vystaven na mnoha mezinárodních veletrzích. Jeho foto najdete třeba ZDE.
Wiesława Gołajewska (nar. 1928)
Vystudovala uměleckou průmyslovku v Vratislavi, obor keramika. Pro porcelánku v Pruszkowě navrhovala užitný (servis Sonia) a ozdobný porcelán v letech 1963-1967.
Kompletní soubor sestávající z vázy na ikebanu, mísy na trojnožce, žardiniéry a lampy s keramickou nohou byl vystaven na mnoha mezinárodních veletrzích. Jeho foto najdete třeba ZDE.
pondělí 9. února 2009
Monstrum
19-patrový bytový věžák na Smolné ulici ve Varšavě navrhli v roce 1964 architekti Jan Bogusławski (1910-1982) a Bohdan Gniewiewski (1922-1992). Původně měl sloužit jako hotel pro polské emigranty navštěvující vlast, v průběhy výstavby, jak v té době bývalo zvykem, byl přeprojektován na bytový dům s vyšším standardem bydlení.
Za bydlení v některém ze 140 na svou dobu luxusních bytů s rozlohou 40-65 metrů čtverečních se platilo v západní měně, proto se tomuto domu říkalo "devizák".
V posledních dvou patrech se nacházela restaurace se střešní terasou a unikátním výhledem na historické jádro Varšavy. Dům, dostavěný teprve v roce 1976, se měl stát první vlaštovkou varšavského "Manhattanu na Visle", k jehož výstavbě nakonec nedošlo. Varšavané domu díky jeho specifickému tvaru přezdívají "kladívko", případně "kleslá čelist".
Za bydlení v některém ze 140 na svou dobu luxusních bytů s rozlohou 40-65 metrů čtverečních se platilo v západní měně, proto se tomuto domu říkalo "devizák".
V posledních dvou patrech se nacházela restaurace se střešní terasou a unikátním výhledem na historické jádro Varšavy. Dům, dostavěný teprve v roce 1976, se měl stát první vlaštovkou varšavského "Manhattanu na Visle", k jehož výstavbě nakonec nedošlo. Varšavané domu díky jeho specifickému tvaru přezdívají "kladívko", případně "kleslá čelist".
sobota 7. února 2009
Lišáček
Lišák, bílý porcelán, vyrobila porcelánka Ćmielów, Polsko, výška 14 cm, návrh Mieczysław Naruszewicz, 1957
Naruszewiczova figurka Lišáka se stala ikonou polského bruselu a její cena v posledních letech stoupá do závratných výšin. Porcelánka v Ćmielově obnovila její výrobu, na fotografii je však jednoduchý nezdobený originál z 60. let. Ačkoli se jedná o drobnou, plavnou plastiku, její výroba je nesmírně složitá. Tělo figurky se skládá ze čtyř spojených částí.
Za tento nádherný a velkorysý dárek děkuji Agnieszce, Jakubovi, Magdě a Markovi. Kocham was!
Naruszewiczova figurka Lišáka se stala ikonou polského bruselu a její cena v posledních letech stoupá do závratných výšin. Porcelánka v Ćmielově obnovila její výrobu, na fotografii je však jednoduchý nezdobený originál z 60. let. Ačkoli se jedná o drobnou, plavnou plastiku, její výroba je nesmírně složitá. Tělo figurky se skládá ze čtyř spojených částí.
Za tento nádherný a velkorysý dárek děkuji Agnieszce, Jakubovi, Magdě a Markovi. Kocham was!