Prototyp jednodveřového automobilu Smyk byl vyroben v roce 1957 ve štětínské továrně na motocykly SFM. Dva základní požadavky - nejnižší možná cena a standard pohodlí pro běžnou rodinu - měly vliv na nesmírně originální koncepci tohoto lidového vozítka.
Jediné dveře tvoří zároveň přední kapotu, automobil má přední a zadní panoramatická skla a plně prosklené boky bez předělovacího sloupku.
Motor byl adaptován z motocyklu Junak M07 a umístěn v zadní části vozidla. Karoserie byla plechová, vyrobeny však byly také dva exempláře s umělohmotnou karoserií.
Hlavním projektantem vozidla byl inženýr Kazimierz Wójcicki, výtvarný návrh vozidla zpracoval ing. arch. Janusz Zygadlewicz. V letech 1957-1959 bylo vyrobeno asi 20 exemplářů. Mimo velký zájem k sériové výrobě nakonec nedošlo.
Smyk se nachází ve sbírkách krakovského Muzeum Inżynieriii Miejskiej. Více informací o Smyku zde.
čtvrtek 25. června 2009
středa 24. června 2009
neděle 21. června 2009
Modré vázy z Jílového
úterý 16. června 2009
pondělí 15. června 2009
neděle 14. června 2009
pátek 12. června 2009
Aurelia
Kávový servis Aurelia, Karlovarský porcelán, n.p., závod Lesov, návrh Jaroslav Ježek, 1967
Aurelia je jedním ze servisů, které se Jaroslavu Ježkovi příliš nepovedly. Jeho extravagantní tvar asociuje cirkusové šapitó, vějíř, hřídel či exotickou rostlinu. Servis však znehodnotily především výrazné obtiskové dekorativní prvky zahrnující černé růže, ptactvo, secesní dámy, zlaté půlměsíce, orchideje a fialky a jiné výstřednosti v ohavných kombinacích barev a s přemírou zlacení.Dekor s černou růží z konce 60. let je jedním z mála, na němž je ještě patrný původní záměr autora. V tomto kontextu můžeme Ježka chápat jako jednoho z průkopníků postmoderního designu v Československu.
Aurelia je jedním ze servisů, které se Jaroslavu Ježkovi příliš nepovedly. Jeho extravagantní tvar asociuje cirkusové šapitó, vějíř, hřídel či exotickou rostlinu. Servis však znehodnotily především výrazné obtiskové dekorativní prvky zahrnující černé růže, ptactvo, secesní dámy, zlaté půlměsíce, orchideje a fialky a jiné výstřednosti v ohavných kombinacích barev a s přemírou zlacení.Dekor s černou růží z konce 60. let je jedním z mála, na němž je ještě patrný původní záměr autora. V tomto kontextu můžeme Ježka chápat jako jednoho z průkopníků postmoderního designu v Československu.