sobota 23. března 2013

Milan Kundera typografický


Pokud taky milujete Kunderu, možná byste ho taky chtěli mít celého v prvním vydání. Možná i vy chcete vědět, jak vypadal Žert před tím, než jej proslavilo francouzské vydání z "revolučního" podzimu 1968, ještě před tím, než o něm francouzská kritika napsala: "Jestli čtete mnoho knih, ať je Žert první ze všech. Jestli nepřečtete letos než jednu knihu, prosím vás ze vší síly, ať je to Žert. Dopřejte si radost z jedné z těch vzácných knih, absolutně dokonalých, v nichž je vše."

Jaké byly Kunderovy knihy ze 60. let? Jak vypadaly? Byly "absolutně dokonalé"? Kdo na nich pracoval a kdo je četl před vámi?



Většinu textů Milana Kundery vydaných ještě v Československu v 60. letech graficky upravil Zdenek SeydlSměšnými láskami byla zahájeno vydávání jedné z nejpozoruhodnějších edic poválečné české prózy - edice Život kolem nás v Československém spisovateli, konkrétně tzv. malé řady. Další knihy z edice najdete ZDE a ZDE.



Směšné lásky - tři melancholické anekdoty, Praha 1963
Druhý sešit směšných lásek, Praha 1965
Třetí sešit směšných lásek, Praha 1968.
Obálka, vazba a typografická úprava Zdenek Seydl.



První souborné vydání Kunderových Směšných lásek v edici Žatva Československého spisovatele. Obálku a vazbu navrhl Miroslav Váša, kresba na obálce od Jiřího Trnky, typografie Oldřich Hlavsa. Praha 1970. Na dlouho poslední Kunderova kniha vydaná v Československu.


V Klubu přátel poezie Československého spisovatele vyšlo v roce 1961 druhé, opravené vydání Kunderova "hříchu z mládí" - básnické sbírky Poslední máj, jež je ódou na Julia Fučíka. Obálka, vazba a typografická úprava Zdenek Seydl.

Holoubku, krvi má, / ty neseď v ořeší!
Přes kouře válek leť! / Leť do dob zítřejších!
Tam není okovů, / žalářních němých zdí,
tam si tě děvčata / do dlaní posadí,
tam dávno zmizely / celnice, hranice,
k vesnické muzice / utekly polnice,
tam v hlavni starých děl / se ubytoval drozd,
tam všichni všude doma jsou / a nikdo není host,
i hvězdy touží tam / po slůvku srdečném
a skáčou z oblohy / na teplou lidskou zem,
tam i tma se dívá, / tam i skála zpívá,
tam dřevo javora / samo se rozhude,
holoubku, posle můj / tu zemi pozdravuj,
tu zemi překrásnou, kde Böhmů nebude!


V edici Dílna Československého spisovatele vycházely texty z oboru literární vědy a kritiky. Hned druhým svazkem přispěl i Kundera se svým brilantním rozborem prozaického díla Vladislava Vančury nazvaným Umění románu. Edici do jednotného hávu oblékl opět Zdenek Seydl. Vznikl tím jeden ze Seydlových nejlepších grafických počinů, zcela nadčasový a dodnes atraktivní, třebaže dvaapadesát let starý. Druhé vydání, Praha 1961.


První vydání Kunderova stěžejního románu Žert, podle Luise Aragona "jednoho z největších románů 20. století". Román vyšel jako 325. svazek edice Žatva v Československém spisovateli, v Praze roku 1967. Obálku a vazbu navrhl Václav Požárek. Román vyšel třicetitisícovém nákladu.

Druhé vydání v pětatřicetitisícovém nákladu vyšlo hned o rok později v edici Klíč (Knihovna lidové četby) opět v Československém spisovateli. Tentokrát v úpravě Zdenka Seydla, s použitím reprodukce obrazu Paula Kleea.

Třetí a poslední vydání Žertu vyšlo už v nákladu 52 tisíc výtisků opět v Československém spisovateli v roce 1969. Zdenek Seydl tu opět odvedl vynikající práci. Kreslené lineární typo, svěží doplňková fialová barva...

Už běžíte do nejbližšího antikvariátu?


čtvrtek 21. března 2013

Dekorační kachle


Dekorační kachle z šamotové masy se zataveným sklem. Jejich tvorbě se manželé Bansetovi věnovali intenzivně v letech 1962-1965. Výroba probíhala v dílně v Hrdějovicích, spadajících pod Jihotvar Bechyně. Prodávaly se v Krásné jizbě.

V té době získal Slavoj Banset jedno ze svých nejvýznamnějších ocenění - Zlatou medaili prezidenta Italské republiky na výstavě ve Faenze, městě, které dalo jméno fajánsi. Banset tam vystavil soubor kameninových nádob.

"Nádoby byly vytáčené z jihočeské hlíny, probarvené mědí, se střídmým vytlačovaným dekorem, který se zdá být vzdálenou reminiscencí prehistorické keramiky. Jednoduchost tvaru a krásný režný materiál příjemné barevnosti zřejmě způsobily jeho vítězství. Přispěla k němu i určitá shoda příznivých okolností: Slavoj Banset správně vystihl atmosféru soudobé mentality, nasycené dokonalými glazurami, která uvítala kultivovanou prostotu režného tvrdého střepu, tvarovaného na hrnčířském kruhu."

Milena Bansetová, 1964
Slavoj Banset, 1963
Slavoj Banset, 1962
Slavoj Banset, 1963
Slavoj Banset, 1963
Milena Bansetová, 1964

Slavoj Banset

Milena Bansetová

Repro z časopisu Domov 2/1965, s. 44-49. Foto Helena Pospíšilová.

neděle 17. března 2013

Krásy naší vlasti


Zápalkové etikety, Solo Sušice, Československo, 60. léta.

sobota 16. března 2013

Tanečnice


Motiv tanečnice se ve figurálním porcelánu a keramice vyskytuje už několik staletí. Ačkoli se figurky rozevlátých tančících dívek staly postupně synonymem maloměšťáckého úpadkového vkusu, nepodařilo se je vytěsnit ani v "pokrokových" šedesátých letech.

Keramika není pro ztvárnění útlých ženských křivek zrovna nevhodnější materiál. To, co se v porcelánu skvěle dařilo Jitce Forejtové, působí v keramické hmotě dost těžkopádně, třebaže je měřítko figurky zvětšeno až na 34 centimetrů (!) výšky. Naopak větší možnosti u keramiky skýtají glazury, spektrum barevných odstínů a dekoračních technik je opravdu rozsáhlé.


Španělská tanečnice, Keramia Znojmo, modelové číslo 1462, autor zatím neznámý, Československo, 60. léta.

pátek 8. března 2013

Elka k MDŽ


Vše nejlepší všem ženám, dívkám, dámám!

Čajový servis Elka, návrh Jaroslav Ježek 1957, Karlovarský porcelán, n.p., závod Březová, výroba mezi lety 1960-1970.