pondělí 6. července 2020

Knoflíčkové pohádky Květy Pacovské


Takhle knížka je poklad. Parádní nonsensové pohádky od Carla Sandburga (originál z roku 1922 přeložil Jan Válek) doprovodila šedesáti šesti ilustracemi Květa Pacovská v grafické úpravě jejího životního partnera Milana Grygara

Jména Pacovská-Grygar jsou zárukou té nejvyšší kvality a je tomu tak i u jedné z jejich prvních knížek. Vyšla v roce 1965 ve Státním nakladatelství dětské knihy v nákladu 15 000 výtisků a o sedm let se dočkala druhého vydání (dalších 12 000). 

Jestli na tenhle poklad někde v antikvariátu narazíte, neváhejte. Může to být první velký krok k poznání díla nositelky Andersenovy ceny (1992) a letošní Czech Grand Design za celoživotní dílo v oboru ilustrace a knižního designu.

A mimochodem, třetího vydání se Sandburgovy Rootabaga Stories dočkaly v roce 1988 a ilustroval je nikdo menší než František Skála. Po tom se v anťáku samozřejmě taky poohlídněte.


sobota 4. července 2020

Fotíme s Cortou


S družstevní výrobou je vždycky problém ten, že i zajímavý a nápaditý design jejich výrobků zůstává veskrze anonymní a je jen malá šance, že se autora toho kterého návrhu podaří někdy vypátrat. Je to škoda, zvláště v případě zajímavého a ve své době rozhodně módního foťáku značky Corta.

Jednoduchý fotoaparát Corta vyrábělo lidové družstvo mechaniků a optiků Druopta Praha. Byl to fotografický přístroj velmi jednoduché konstrukce, určený mládeži začínající s fotografováním. Odpovídala tomu i cena 150 Kčs, co se týče domácích výrobků, byl druhý nejlevnější na trhu hned po Pionýrovi (taky z Druopty) za 62 Kčs.

Přístroj byl vybaven achromatickým objektivem s pevným zaostřením, objektiv ostřil na vzdálenost od 2-3 metrů do nekonečna. Fotilo se na svitkový film o šířce 60 mm, obvykle jste tudíž na jeden negativ udělali 12 snímků o velikosti 6 x 6 cm.

Tělo fotoaparátu je vyrobeno z lisovaného hliníkového plechu, díky tomu je opravdu lehoučké, váží pouhých 350 g. Částečně je polepeno plastovou fólií napodobující kůži, a to ve třech barevných variantách. Vyráběla se světlemodrá, světlezelená a černá verze. Nepolepené plochy jsou stříbrně nebo zlatě eloxované a lakované. K foťáku patří také kožené (koženkové) pouzdro.

Bohužel ani dobové zdroje přesně neuvádějí, kdy byla Corta uvedena na československý trh. Nejčastěji se zmiňují už 50. léta, ale první dobové reklamy v denním tisku se objevují až od roku 1960. Razítko uvnitř brašny zase prozrazuje rok výroby 1963. 

Osobně bych vznik tohoto návrhu spojoval se starým dobrým Bruselem, tedy poslední čtvrtinou 50. let, kdy se začaly na trh dostávat výrobky konzumního charakteru pro (alespoň částečné) uspokojení poptávky občanů. Jednoduchý, levný, snadný na obsluhu, vizuálně atraktivní použitím moderních materiálů a pastelových barev, trendy gadget pro mládež, která už nechce budovat přehrady, ale chce si užívat života (poté, co si přivydělá na chmelové brigádě).

Nabízí se srovnání s podobným (ne designem, ale určením a dobou vzniku) foťákem polské výroby, který se u našich severních sousedů už stihl stát ikonou poválečného designu, fotoaparátem Alfa designérů Krzysztofa Meisnera a Olgierda Rutkowského z roku 1959 (na trh přišel až v roce 1962, zato však v nádherných 11 barevných variantách). Srovnejte třeba zde.