neděle 3. ledna 2021

Kostelecký Zsolnay

Tuhle keramiku s kovově lesklou černozelenou glazurou u nás produkovalo výrobní družstvo Keramo Praha poněkud podle vzoru světoznámé zsolnayské keramiky z maďarské Pécse, kde byla tzv. eosinová glazura poprvé představena v roce 1891.
 
EDITOVÁNO: Spor o autorství Jitky Forejtové

Zatím jsem nikde nenašel 100% spolehlivý zdroj informace, že autorkou všech těchto zajímavých keramických ženských figur je právě Jitka Forejtová. Dcera paní Forejtové naopak toto tvrzení kategoricky odmítá. Faktem však zůstává, že výtvarnice pro družstvo navrhovala figurální i užitkovou keramiku, a to zřejmě již od roku 1965 minimálně do poloviny 70. let. 

Pokud bychom tedy měli mezi těmito figurami vybrat tu, která je tvorbě Jitky Forejtové nejvíce podobná, pak to bude ta na fotografii úplně vpravo: sedící dívka s rukama založenýma v klíně. Stejně tak dvě nástěnné plastiky (žena s deštníkem, žena s kočkou) by bylo možné Jitce Forejtové přiřknout. U ostatních je její autorství velmi nepravděpodobné.

Nejistota v datování a autorství je dána také tím, že se jednalo o družstevní výrobu jaksi béčkové kvality, kterou mnozí šmahem řadili do kategorie líbezného kýče. Povaha keramického materiálu navíc dosti deformuje některé subtilnější tvary, jen se koukněte na ta ramena, na ty bicepsy á la Rambo u dívky česající si vlasy. Oproti porcelánu tyhle figurky působí neohrabaně a hamatně

Snad proto se o nich dobový odborný tisk  pokud je mi známo  vůbec nezmiňuje, až na jednu špatnou reprodukci (z roku 1965 v časopise Sklář a keramik) z jakési družstevní výstavky.

Dnes je ale situace jiná a na vlně obliby veškerého bruselského retra se úspěšně vrací i tenhle kostelecký Zsolnay

A proč zrovna kostelecký? Pod družstvo Keramo Praha spadal také výrobní závod v Kostelci nad Černými lesy, kde se většina návrhů Jitky Forejtové vyráběla.

Jitka Forejtová (19231996)

Pravděpodobný návrh Jitky Forejtové.
 
Pravděpodobné návrhy Jitky Forejtové. 


2 komentáře:

  1. zdravím, osobně si myslím, že návrhy paní Forejtové jsou jenom 3, dvě závěsné figury - dívka s kočkou, dívka s deštníkem a pak ta sedící postava na podstavci s rukama v klíně, všechny tyto tři postavy vykazují jasně bruselský tvar hlavy, ramen, a odpovídají i návrhům paní Forejtové v porcelánu např. pro Volkstedt (asi to píšu blbě, nejsem germanofil). Ostatní figury jsou opravdu trochu brutální a podle mě pocházejí z dřívější, art dekové, nebo poválečné éry....nezapomínejme, že Keramo jednu dobu spadalo pod Keramické závody Znojmo spolu s Jihokerou Bechyně (původní Keras), kde se v zásadě dělala hlavně figurální keramika, takže ty návrhy mohou být přejaty odtamtud. Ještě připomínka - zelená eosinová glazura se vyskytuje i o výrobků družstva Kravsko, které též jednu dobu patřilo pod Znojmii, možná cesta z Madarska vedla tedy přes Znojmo do Kostelce... můj názor eva ballová

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den paní Ballová,
    nalepená značka "K v továrně s komínem" patří jistě Družstvu keramiků Praha? Jinde se uvádí že to je Keramo Bechyně https://www.eantik.cz/sedici-divka-keramicka-socha-jitka-forejtova-styl-brusel-137109-p/
    Ale pokud myslí Jihokeru, tak ta měla nalepovací oktogonální značku se zkříženými cepy... Vypadá, že jste v této nelehké problematice zorientována :-)
    Mimochodem, tohle určitě není eosinová glazura. Eosinová je irizující. Na soškách je použita velmi oblíbená černá metalická Gm 805 z Roudnice, co produkují nejméně od r. 1930 dodnes. Takže to nemá se szolnayem vůbec co dělat...
    Děkuji
    Viktor Goliáš

    OdpovědětVymazat