Dnes by rovných sto let oslavila další z legend generace
Bruselu, Jitka Forejtová (25. října 1923 Praha – 24. září 1996 Praha). Designérka,
sklářská výtvarnice, sochařka a keramička, jejíž drobný figurální porcelán,
keramika a užité sklo se zapsaly do dějin českého moderního designu.
Jako jedna z mála se prosadila nejen v českém kontextu, ale i
mezinárodně, vždyť její návrhy vyráběly i mnohé porcelánky v Německu.
Vystavovala na EXPO 58 v Bruselu, EXPO 67 v Montrealu i na EXPO 70 v Ósace.
Je toho hodně, co by stálo z její rozsáhlé tvorby za
připomenutí. Třeba porcelánové figurky z Duchcova nebo skleněnou
žardiniéru se sedící dívkou touží vlastnit nejeden sběratel. Přesto si tuto
umělkyni připomeňme jednou méně známou prací, která však o její tvůrčí povaze
vypovídá dokonale.
Jitka Forejtová byla totiž celoživotní hledačkou a
experimentátorkou. Věčné zkoušení nového a neokoukaného ji provázelo po
celý život, přestože po roce 1970 už jen málokdy dostala příležitost ke
spolupráci s průmyslovou výrobou.
Vraťme se tedy do jejího bruselského období konce padesátých
let. V roce 1956 dostává příležitost k pokusům v Moravských sklárnách
ve Vrbně pod Pradědem. Experimentuje s hutnickým sklem a hledá
možnosti jeho zdobení kresebným dekorem. Pokouší se předem připravený dekor
zatavovat do hmoty – a ono to jde!
Nebyla v tom sama: pár let předtím už přišel Miloš
Půlpitel v Harrachově s novým způsobem zatavování skleněného
textilního vlákna a vzniklo tak sklo označované jako HARRTIL (patent z roku
1955). Zatím ale nebylo možné dosáhnout pravidelného, nedeformovaného tvaru a třeba
aplikace obrázků nebo nápisů touto technikou nebyla myslitelná vůbec.
Jitka Forejtová na to v roce 1956 kápla: dekor
se natiskne na obyčejný papír vhodnou látkou, která se se žhavým sklem snadno
spojuje (třeba křemičitan sodný s příměsí sklářských barviv), při aplikaci
papír shoří a dekor ulpí na skle. Potom ho lze přejmout další vrstvou sklářské
suroviny a dekor je tak navždy uzavřen uvnitř skleněné hmoty. Ideální postup
pro individuální i sériovou výrobu.
Hned následující rok, 21. října 1957, tuto technologii přihlásila
na československém patentním úřadu, a patent č. 88914/1959 jí byl v roce
1959 udělen. Mezitím však svou kolekci hutnických váz se zataveným dekorem vystavila
na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu.
Skleněné výrobky na základě jejího patentu následně několik
let vyráběly sklárny ve Vrbně pod Pradědem, Chřibské a Mstišově.
Patří mezi ně i
skleněná mísa, o níž mi zatím není
známo, zda byla určena přímo pro Bruselskou výstavu, nebo vznikla až po ní, na
vlně nadšení z československého úspěchu. V každém případě to je
zajímavý
doklad jednoho nadějného a plodného období této přední osobnosti českého
designu 20. století. Čest její památce.