úterý 31. srpna 2010

Nádraží v Havířově

Hlavní nádraží v Havířově bylo postaveno v letech 1964-1969 podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Architekt při jeho výzdobě spolupracoval s "brutalistním" sochařem Václavem Urubou, který je autorem betonové skulptury před budovou.

Budova s proskleným rizalitem navazuje na tvarosloví bruselského stylu, které inovuje prvky tehdy nastupujícího brutalismu.

Ostravsko se může pochlubit souborem vynikajících nádražních budov v bruselském stylu, které jsou českým unikátem. Nádraží v Havířově (1964-1969), Ostravě-Vítkovicích (1963-1967) a Hlavní nádraží Ostrava (1966-1974) by měla být společně památkově chráněna, dokud je ještě co chránit.

Přehledný až strohý interiér dynamizují plastické op-artové rastry na stropě, tento motiv je zopakován i na kamenné dlažbě, což vyvolává pocit zrcadlení.

Schodiště plavných tvarů láká na ochoz, kde se nacházela restaurace. V přízemí jsou pokladny, bufet a toalety. Vše přehledně a logicky situováno.

Geometrické kompozice nepřestávají fascinovat ani po čtyřiceti letech.


Obligátní skleněná mozaika s "mírovým" motivem zútulňuje monochromní vyznění interiéru.

Kutilská posezení z překližky vyvolávají úsměv, ovšem jasná koncepce se jim nedá upřít.

Na fasádě se zachoval i rozkošný původní neon.

Informace o bruselu na Ostravsku najdete na stránkách časopisu Protimluv.

9 komentářů:

  1. Nádherný, stylový, lahodící oku, nepřeplácaný, jasný, funkční......

    OdpovědětVymazat
  2. Bohužel vítkovícké nádraží před několika dny odmítl ministr kultury prohlásit památkou (a tím podepsal nad nádražím ortel zániku) a havířovské nádraží se má radikálně přestavět... :-(

    OdpovědětVymazat
  3. http://www.ct24.cz/regionalni/114010-vlakove-nadrazi-v-havirove-se-docka-rekonstrukce/

    OdpovědětVymazat
  4. na tech fotkach to sice vypada pomerne jeste v klidu, ale ve skutecnosti je to pekny zasmradly hnus

    OdpovědětVymazat
  5. když jste všichni tak chytří, tak si zkuste tu starou zbytečně velkou halu sami spravovat a najít pro ní finance ;-) to samé platí i pro Vítkovice... tam by stačilo něco o velikosti nádraží OvStřed :-)

    OdpovědětVymazat
  6. "Zatímco osud vítkovického nádraží je neznámou, v Havířově už mají jasno." :-( http://www.ct24.cz/regionalni/128046-havirovske-nadrazi-pujde-k-zemi/

    OdpovědětVymazat
  7. Další aktuální informace, komentáře a diskuse k tématu také na facebooku: https://www.facebook.com/pages/Brusel-expo-58/331433730823

    OdpovědětVymazat
  8. Svým podpisem v petici dáte najevo, že nesouhlasíte se zbouráním budovy vlakového nádraží v Havířově. Budova je architektonicky cenná, byla postavena v 60. letech v bruselském stylu architektem Josefem Hrejsemnou. Je jedna z mála budov v Havířově, která je z hlediska architektury velice zajímavá a proto si myslíme, že je velká chyba budovu bourat. https://sites.google.com/site/havirovpetice/home

    OdpovědětVymazat
  9. Patři do Českého architektonického dědictví .Je to jedna s mála českých staveb která Je v zahraničí uznávaná jako kvalitní ukázka určitého stavebního stylu . Budova je po statické stránce v pořádku a po její rekonstrukci by se jednoznačně sami našli zájemci o využití prostor k pronájmu.http://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#107.46,-17.60,109.3

    OdpovědětVymazat