čtvrtek 24. října 2024

Generace Brusel: deset stoletých

 Srdečně Vás zvu na výstavu, která proběhne v rámci Olomouc Design Days v krásných prostorách historické oranžerie ve Smetanových sadech.

Výstava ke 100. výročí narození deseti osobností českého designu skla a keramiky představí příslušníky „generace Brusel“, narozené v letech 1923 a 1924.

Budou představeny práce manželů Mileny a Slavoje Bansetových, Jiřího Černocha, Jitky Forejtové, Václava Hanuše, Pavla Hlavy, Josefa Hospodky, Jaroslava Ježka, Věry Liškové a Marie Rychlíkové.

Výstava potrvá pouhých 12 dní, tak si ji nenechte ujít. Pokud byste se chtěli setkat osobně, zvu Vás na vernisáž nebo na některou z komentovaných prohlídek. Spoustu věcí už znáte z mého blogu, ale naživo jsou tyhle věci mnohem zajímavější.

Událost na Facebooku

Další informace k výstavě

sobota 19. října 2024

Trojboká souprava

Tyhle trojboké vázy mě vlastně nikdy moc nezaujaly. V bazarech se daly pořídit za pár korun, protože nepatří mezi sběratelsky oblíbené kusy. Chybí jim wow efekt. Nemají reliéfní výzdobu, zkrátka jsou moc obyčejné. Patří mezi ten typ výrobků, které nevypadají samy o sobě nic moc, ale o to více dávají vyniknout květinám ve váze, dortíku na misce, švestkovému kompotu.

A tak jsem je občas koupil a postupně přibyly i mísy, popelník a žardiniéra, vše v typických odstínech českého lisovaného skla. Už nějakou dobu jsem věděl, že je to projekt našeho předního návrháře lisovaček Františka Pečeného z padesátých let. Teprve nedávno jsem otevřel knihu Jana Mergla František Pečený, kterou v roce 2021 vydalo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. A nestačil jsem se divit.

Píše se tam totiž, že soubor vznikal od roku 1955 v Heřmanově Huti v souvislosti s výzvou sklářskému průmyslu na přípravu kolekcí pro EXPO 58 v Bruselu. A že byl do této kolekce skutečně zařazen. Teprve po výstavě se dostal do sériové výroby, kde vydržel řadu let. O jeho oblibě svědčí fakt, že byl ještě v roce 1963 součástí tzv. generální kolekce, čili výběru vlajkových výrobků, jimiž se chlubil Skloexport svým zahraničním zákazníkům.

A co o něm v knize píše odborník? Ve tvaru vázy, v jejím na první pohled lapidárním řešení se Pečenému podařilo jedinečně propojit a využít potenciál techniky ručního lisování a světelný, případně barevný účinek různě silné vrstvy skla.

Zároveň ale přitom nalézá esteticky působivou kombinaci organicky stáčeného tvaru s funkcionalistickou utilitárností geometricky strohého a hladkého tělesa.

Vázu lze proto posuzovat nejen jako promyšlenou a svébytnou reakci na podněty poválečného modernismu, ale i jako příklad nového přístupu k možnostem designu v dané oblasti sklářské sériové produkce.

Ze širšího pohledu je její význam v souvislostech vývoje československého skla padesátých let o to větší, že jako běžný sériový výrobek snese srovnání s unikátními díly z dalších oborů sklářské tvorby. Ať už s řemeslně špičkovými kreacemi hutního skla ze škrdlovické huti či dokonce s luxusními moserovskými, náročným sférickým brusem provedenými vázami. (Jan Mergl, František Pečený, s. 118.)

Tak to vidíte.

 
Váza, výr. č. 19973/150, návrh 1955, výroba od r. 1958, Sklárna Heřmanova Huť, n. p., návrh František Pečený.

Dezertní a kompotová mísa, výr. č. 19986/240 (plochá) a 19985/210 (hluboká), návrh 1955, výroba od r. 1958, Sklárna Heřmanova Huť, n. p., návrh František Pečený.

Popelník, výr. č. 19986/240, návrh 1955, výroba od r. 1958, Sklárna Heřmanova Huť, n. p., návrh František Pečený

 Žardiniéra, výr. č. 20057/295x165, návrh 1962, OBAS Teplice, závod Heřmanova Huť, návrh František Pečený.