Když se v souvislosti s bruselským stylem řekne
Dittmar Urbach, vzpomenou si mnozí na
soubor Pyžamo Jarmily Formánkové a dva slavné servisy
Milana Chlíbce -
Diadem a
Leona. Všechny tyto ikonické návrhy vznikly kolem roku 1959 v trnovanské pobočce národního podniku Spojker. V té době se tam však také začal vyrábět poněkud konzervativnější kávový a čajový soubor s názvem
Anabella.
Ačkoliv byl ve své době mnohokrát publikován v odborném tisku, nikdy u něj nebyl uveden autor. Dost často je to dokonce jediný servis, o jehož autorovi se v článcích mlčí. Může to mít různé příčiny, ale přikláněl bych se k verzi, že za návrhem stojí autorský kolektiv, případně sami modeléři podniku, bez přímé účasti výtvarníka. Napovídá tomu i poměrně nenápadité,
rutinní tvarosloví, napodobující produkci západních firem typu
Melitta (
srovnejte zde),
Villeroy-Boch nebo
Royal Sphinx Maastricht (
srovnejte zde). Podobné jsou také kombinace pastelových barev.
Československý průmysl se snažil servis
Anabella nabízet především na zahraničních trzích, jako přednost uváděl, že lze jednotlivé komponenty zvolit podle zvyklostí v dané zemi (dva typy šálků, tři typy mlékovek apod.). Pro československý vnitřní trh zřejmě
zůstávalo jen zboží druhé kategorie (ještě jsem se u nás nesetkal s exemplářem první jakosti), které by za jiných než socialistických okolností vůbec nemělo být nabízeno k prodeji. Je až neuvěřitelné, že byl někdo
ochoten dát do prodeje konvici s uraženým hrdlem, ledabyle překrytým barevnou glazurou. Když už jsme u těch glazur, výrobky druhé kategorie mají často v glazurách různé defekty, náhodně zanesené pigmenty apod., což je patrné i na detailní fotografii uraženého hrdla.
Výrobky druhé jakosti se obvykle poznají podle nadglazurního přeškrtnutí značky výrobce, často v červeném kolečku, nebo římskou číslicí II. Protože se však kategorie výrobku určovala a označovala až po jeho dokončení, nebyl tento nápis příliš trvanlivý a často už dnes není patrný.
I tohle patří k dějinám českého poválečného designu.
Reklama v Czechoslovak Glass Review, XIV/1959.
Reklama v Czechoslovak Glass Review, 3/1962.
Reklama v Czechoslovak Glass Review, 10/1966.
Czechoslovak Glass Review, 3/1963.