Památník Slovenského národního
povstání v Banské Bystrici je asi nejlepším dílem sochařsky
ztvárněného brutalismu na území bývalého Československa. Až
na vysílač na Ještědu snad není jiné „ČS“ stavby z 60.
let, které by se dostalo takového mezinárodního renomé,
hraničícího až s kultem. Ani dnes, 45 let po svém dokončení,
památník nepřestává fascinovat.
Autorská dvojice architekt – sochař, tedy Dušan Kuzma (1927-2008) a Jozef Jankovič (1937), navrhla památník v roce 1964. Kuzma však na projektu pracoval už od roku 1959, kdy se se stavbou začalo počítat v rámci urbanistického plánu Banské Bystrice. V té době byl Dušan Kuzma nadějným absolventem SVŠT v Bratislavě a dokonce už měl za sebou i stáž u slavného francouzského architekta Augusta Perreta. U návrhu památníku mu však byl ideovým patronem jiný velikán: Le Corbusier.
Památník SNP navrhl jako obrovskou
zaoblenou hmotu rozříznutou na dva nestejně objemné celky.
Materiálově i pohledově dominuje šalovaný beton s povrchovými
otisky nepravidelně uspořádaných dřevěných prken. Tato
skořápka, jež skrývá srdce památníku, stojí na stabilní
horizontální platformě, jež ukrývá zázemí stavby:
kinosál, administrativu, podzemní depozitáře, sociální
zařízení. Dobovou fotografii původního vzhledu interiéru
najdete zde.
Profesor Dušan Kuzma byl sice uznávaný architekt a pedagog, přesto bych jej označil za „autora jedné stavby“. Nikdy předtím ani potom se už nedostal k takto monumentální a zároveň skulpturální tvorbě. Jeho další dílo – kromě nedokončeného kampusu VŠVU v Bratislavě a nové budovy Matice Slovenské v Martině – v podstatě sestává jen z menších či větších pomníků a (pozoruhodných) náhrobků.
V srdci stavby, na uzavřeném
nádvoří, najdete bronzové sochařské dílo Oběti varují
od Jozefa Jankoviče, jež je považováno za jeden z vrcholů
moderního slovenského sochařství. Jak uvádí publikace „Zlatá
šedesátá léta“ v české architektuře 20. století
(Ševčík-Beneš, 2009, s. 213), „z ležících, nahromaděných,
na sebe a přes sebe poskládaných mrtvol – s proděravělými
hlavami – povstává dvojice figur jako varující imperativ před
hrůzami válek a vraždění“.
Jelikož Jankovič za normalizace
patřil mezi zakázané autory, bylo dílo v roce 1972 „uklizeno“
do nedalekého Kaliště a nahrazeno dvojí kovovou vertikálou se srpem a kladivem.
Sousoší se vrátilo do památníku
teprve v roce 2004. V Kališti, památníku na místě vesnice
vypálené nacisty, je několikrát poškodili zloději kovů.
Například v roce 2001 odřezali dvě bronzové končetiny o
hmotnosti 120 a 160 kilogramů a způsobili tak škodu nejméně 100
tisíc slovenských korun.
Jankovičovy sochy byly z veřejného
prostoru hromadně odstraňovány už za normalizace. A ty, které
unikly pozornosti kádrováků, vesměs nepřežily nové poměry po
roce 1989. Jenom v Bratislavě byly v posledních dvaceti letech
zlikvidovány čtyři Jankovičovy monumentální plastiky ve veřejném prostoru.
Dynamické křivky památníku by
nejspíš nebyly tak působivé, kdyby nebylo skvělého
urbanistického rozvržení celého okolí, které už v roce 1957
navrhli přední slovenští urbanisté a krajináři Emanuel Hruška
a Milan Kodoň. Budova se totiž nachází na terénním převýšení
nad rozsáhlým parkem a novým městským celkem, budovaným od 60.
let. Osa velkoměstského bulváru (dnes nám. Slobody) s obchodním
domem Prior, výškovým hotelem Lux, kulturním domem a obytným blokem
je zakončena právě monumentálním schodištěm památníku.
Budova je díky tomu dobře viditelná i z odstupu několika set
metrů.
Je až neuvěřitelné, že se v parku
pod památníkem stále ještě zachovaly prvky sochařské výzdoby z přelomu 60.
a 70. let. Stylem připomínají strukturální instalace na
olomouckém výstavišti FLORA nebo výstavu Socha a město v Liberci
v roce 1969. Autorem je designér Ján Ondrejovič z Beckova.
Památník SNP byl ve své době (a snad i v rámci celého období socialismu) nejdražší stavbou tohoto druhu v Československu. Jako ikona brutalistní architektury se dostal i na obálku známé knihy Československá architektura od Josefa Pechara z roku 1979.
Skvělý článek o nejkrásnější stavbě z dob soc. Československa. Škoda, že vevnitř už barák tak zajímavý není.
OdpovědětVymazatNevím nakolik se opravdu jedná o prvky sochařské výzdoby, ale každopádně sloužily místním dětem jako velmi zocelující dětská prolézačka:-)
OdpovědětVymazatNo vidíte, v dnešní době bezpečnostních předpisů na všechno mě vlastně vůbec nenapadlo, že to jsou dětské prolézačky :) Ach, kam to spějeme...
OdpovědětVymazato architektoch minulej ery vznikol na SK prekvapivo dobry serial... tu cast o architektovi kuzmovi https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/16250/240834
OdpovědětVymazat