neděle 28. dubna 2019
Šerákova ikebana
Tuhletu extra velkou kameninovou vázu na ikebanu navrhl Václav Šerák jako součást své kolekce pro mezinárodní výstavu autorské keramiky Céramique International PRAHA 62. Její tvarová varianta byla publikována v katalogu výstavy i dobovém tisku (Czechoslovak Glass Review 6/62).
Na výšku má dobrých čtyřicet centimetrů a jak si všímá už zmíněný časopis, docela dobře se obejde i bez rostlin, jako keramický solitér. Já jsem to s aranžováním rostlin přece jen zkusil a takhle to dopadlo...
sobota 6. dubna 2019
Na skok v Miláně
V rámci Milano Design Week 2019 se v Českém centru v Miláně představí výběr československého šedesátkového designu pod názvem Jeden den v Československu – Una giornata in Cecoslovachia.
Oproti Praze, kde se loni na podzim na výstavě objevily československé a polské designové skvosty a bylo možné je srovnávat, v Miláně předvedeme jen československé výrobky, zato posílené o kusy, které v roce 1960 Československo předvedlo na XII. milánském trienále.
Výstava bude v Miláně k vidění pouhých pět dní, poté se přesouvá do Bulharska, kde ji až do 23. května bude hostit České centrum v Sofii.
pondělí 18. března 2019
Meteorit
Jeden z nejznámějších souborů z lisovaného skla od Rudolfa Jurnikla (1928–2010) vyráběly sklárny Rudolfova Huť v Dubí u Teplic od roku 1964. Má lehce kónický tvar se zaoblenými hranami a kruhovou reliéfní strukturou uprostřed.
Pokud se nepletu, v průběhu dvou let vzniklo postupně šest tvarových typů: tři vázy, žardiniéra, svícen a popelník, jak bylo u stolních souborů obvyklé. Počet odstínů si ani netroufám odhadovat, jediné jisté je, že se české lisovačky nikdy nevyráběly v sytě červené barvě (na rozdíl třeba od polských, kde byla červená běžná – o odstínech polského lisovaného skla z hutě Ząbkowice se dočtete třeba tady). Nejbližší červené barvě byla rosalinová (starorůžová). Odstínů modrých, zelených, fialových, kouřových a medových najdete nepřeberně, liší se často sotva o půltón.
Doplňme, že jde o stále běžný a cenově dobře dostupný sběratelský artikl. A protože se pro něj nevžil žádný pracovní název, inspirujme se opět v Polsku, kde už léta sběratelé touží po souboru Asteroid, který se tam podle návrhu Jana Sylwestra Drosta vyráběl od roku 1975. Naši o deset let starší kultovku můžeme nazvat Meteorit. Pracovně, samozřejmě.
Jinak má svá modelová čísla: 13227/13 (malá široká váza), 13227/18 (velká široká váza), 13236 (žardiniéra), 13237/23 (vysoká váza) a tak. Ale kdo by si to pamatoval, že.
neděle 24. února 2019
Krása, móda, kosmetika
Celostránkové barevné reklamy na módní doplňky, hygienické a kosmetické přípravky vycházely od roku 1948 na vnitřní straně obálky časopisu Tvar.
Zachováme-li jejich chronologické řazení, hezky se ukáže jejich vývoj od návaznosti na vizualitu meziválečné avantgardy, přes návrat k art-decu sovětského střihu v raných padesátých letech, postupnou snahu o dohnání kapitalistického advertisementu v období politického tání, až po počátky bruselského stylu. Končíme rokem 1957, skutečný "brusílek" si necháme zase na jindy.
úterý 12. února 2019
Insegne luminose di Roma
Neonové vývěsní štíty jsou ve věčném městě docela vzácný jev. Kupodivu se ale najdou i v těch nejstarobylejších uličkách. Inzerují kde co, od punčoch až po železářství.
Zaujmou spíše typograficky, pohyblivé obrázky a ikonky v Římě moc nečekejte. Ovšem když se v noci rozzáří, stojí to za to.
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)