"Tvorbou dekorativní plastiky se autor zabýval již od svého vstupu do porcelánového průmyslu. Potřeba nových variant pro výrobu a možnosti porcelánové hmoty v Ježkovi aktivizovaly osobní vztah k této zdánlivě drobné tvorbě, doménou se mu stal svět zvířat. Pohyb ztvárněný v plastikách koní jej provází celou jeho tvorbou, nadsázka, hravost a smysl pro humor jsou patrné ve vyjádření paralel mezi povahou člověka a zobrazovaného zvířete. Pro Ježkovy návrhy je typická schopnost tvarové zkratky, jednoduchého vyjádření s náznaky charakteristické vlastnosti či detailu - dynamičnost zosobněná ve figurkách Hřebečků a Klisničky oceněných v Bruselu, elegantní, klidná linie Volavek vystavených na XII. Trienále v Miláně nebo Malá groteska využívající směšné absurdity. Tvarově převládá asymetričnost, plavnost obrysových křivek, vznosnost a labilita - charakteristické pro donedávna pejorativně označovaný "bruselský styl", který byl postupem času rehabilitován právě pro svoji tvarovou důslednost a dnes ve smyslu retro nabyl na aktuálnosti."
pánková, l.: porcelánový svět jaroslava ježka, [in:] jaroslav ježek, galerie umění karlovy vary, 1998čtvrtek 25. ledna 2007
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat