Rozhodl jsem se na tyto stránky postupně umisťovat svou pomalu rostoucí sbírku porcelánu a keramiky z 60. let. Toto stále ještě nedoceněné období započaté (po létech stagnace a nuceného socrealismu) kolosálním úspěchem Československa na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu přineslo zásadní zvrat ve vývoji "nižších druhů" výtvarného umění - tedy designu a uměleckých předmětů sériové výroby.
Staletá tradice českého (nejen) figurálního porcelánu našla na začátku 60. let nový elán - do porcelánek v Lesově u Karlových Varů, Duchcově (Royal Dux) a dalších přišla nová generace výtvarníků (Jaroslav Ježek, Jitka Forejtová a další) odhodlaná změnit poněkud vyčpělou produkci předekorovaných rokokových či art-decových uměleckých předmětů a dostat tak český porcelán po letech opět na světovou úroveň.
V té době ve výtvarném umění převládala abstrakce a návrat k "přírodním" tvarům (poslední podobná vlna "návratu k přírodě" se ve výtvarném umění realizovala o 50 let dříve v secesi), nesmíme však také zapomínat na zásadní vliv starší generace malířů, kteří se v 50. letech stali světoznámými: Joan Miró (zásadní vliv na španělský design 50. let, jak ukázala nadávná výstava ve Veletržním paláci v Praze) Pablo Picasso (podle něj je někdy styl, v Česku označovaný jako "brusel", nazýván: srov. polský "styl picassowski"). Výrazný vliv na středoevropský, potažmo československý design 50. a 60. let měli také designéři světového jména: Charles a Ray Eamsovi (u nás doslova "vykradení" v některých návrzích skořepinového sedacího nábytku Miroslava Navrátila), Arne Jacobsen, Eero Saarinen (autor slavné Womb Chair, 1948), v návrzích porcelánu pak hojně napodobovaná kolekce Američana Raymonda Loewyho pro porcelánku Rosenthal.
Vrcholem československého designu v období "bruselu" se stala produkce figurálního a užitného porcelánu, dále pak autorského skla (Libenský, Brychtová, Roubíček, Hlava) a keramiky (Jindřich Marek, Slavomír Banset, Milan Chlíbec, na Slovensku stále nedoceněný Miloš Balgavý). Samostatnou kapitolou se zdá být interiérový a nábytkový design.
Žádné komentáře:
Okomentovat