Před dvěma týdny jsem tu psal o servisech "z druhé vlny" s květinovými potisky. Tady je další z nich, moka servis Praha od Marie Rychlíkové, navržený pro restauraci na světové výstavě v Bruselu, kde získal Grand Prix. V roce 1961 byl servis zařazen do kolekce pro XII. trienále v Miláně. Brzy se Praha dostala i do běžné výroby v závodě Nová Role, ovšem s odlišně tvarovanou cukřenkou. Ta původní měla kónický tvar s úzkou základnou:
V roce 1962 se servis Praha dostal i na obálku časopisu Domov ve výtvarném zpracování Mirka Juny:
Je zajímavé, že byla Praha určena pro používání v restauracích Čedoku po celém Československu, a bruselský "křest ohněm" tak měl prověřit její praktičnost a odolnost. Možná proto byl nakonec pro sériovou výrobu zvolen jiný, stabilnější tvar cukřenky.
Pokud si chcete přečíst něco o přípravě porcelánových servisů pro bruselskou restauraci, reprodukuji pro vás zajímavý článek z časopisu Sklář a keramik z roku 1958. Stačí srolovat na konec příspěvku.