neděle 8. listopadu 2020

Architektura reproduktoru

Příběh rozhlasu po drátě už popsali různí pamětníci a fanoušci radiotechniky (a že jich je!), tak to po nich raději nebudu opakovat, když si to sám nepamatuju. Nicméně jeho éra začala v padesátých letech jako import ze Sovětského svazu, vrcholila v letech sedmdesátých a naposled se po drátě vysílalo ještě v roce 1999. Když jej Alena Zemančíková popisuje jako celkem nevzhlednou bedýnku, má jistě na mysli ještě ty padesátkové velké a těžké dřevěné krabice, které opravdu moc krásy nepobraly. 

V šedesátých letech se ale do díla pustil designér František Crhák (19262011), který pro Teslu Valašské meziříčí vyprojektoval několik řad plastových reproduktorů v mnoha barevných variantách. 

Menší reproduktor má modelové označení ARS 241 a je čistě pravoúhlý, s několika typy přední krycí mřížky. Větší reproduktor Tesla ARS 291 pochází přibližně z roku 1965 a nese ještě typicky bruselské“ znaky prolamovaného kvádru na šikmých corbusierovských nožkách. Čistá architektura!


 

2 komentáře:

  1. Fajn kompozice, připomínají dokumentární filmy z doby stavby hlavního města Brazílie. On konkrétně ten ARS 291 vypadá jako vy vypadl z atelieru Oscara Niemeyera ,)

    Tak pro doplnění přidávám dráťáky v nadživotní velikosti a Belmonda jako Muže z Ria ,)
    https://www.imdb.com/title/tt0058203/mediaviewer/rm352153856/

    OdpovědětVymazat
  2. Starý dobrý repráky, které byly k vidění ještě v devadesátých letech. Moje babička je má určitě ještě doma. Tuším, že na stejném expu vymysleli i design čističky vzduchu, nebo ne? Respektive ho tam představovali jako novinku. Tuším, že je to podobný právě jako ten od Vzdušínu. :)

    OdpovědětVymazat